Go

A go kínai eredetű, körülbelül négyezer éves táblás játék. Nálunk amőba néven ismert, neve a japán go elnevezésből ered. Egy két játékossal játszott táblás játék aminek a szabálya kb. 2500 éve alakult ki Kínában.

Tartalomjegyzék:

Története
Játékszabályok
Versenyek
Magyar Go játékosok
5 kérdés 5 válasz

Története

A go legkorábbi írások szerint Zou Zuhan krónikában olvasható. Szerepel Konfuciusz Beszélgetések és mondások írásának XVIII. könyvében és Mencius két művében is van róla leírás. Ezen könyvekben yì néven van feltüntetve. Kínában ma weiqi néven szerepel, jelentése bekerítős táblás játék. Eredetileg a játékot egy 17x 17-es hálón játszották, de a Tang-dinasztia idejére már a 19x 19-es tábla terjedt el. A játék eredetéről szóló legendák Jao császárig nyúlnak vissza, amik szerint tanácsadója, Shun tervezte engedetlen fia, Danzhu számára, hogy kedvezően próbáljon rá hatni. Más mondák szerint, a játék törzsi haduraktól és vezetőktől ered, ők támadások megtervezésére használták a játékot. Koreában az V. és VII. század között a felsőbb osztály tagjai között volt népszerű, és Baduk néven vált ismerté és a XVI. századra alakult ki a Sunjang baduk nevű változata. Egészen a XIX. századik ezt a változatot játszották. A VII. században-Japánban is gyökeret vert a játék go vagy igo néven vált ismerté. A VIII. századra a császári udvarban, a XIII. századra a nép körében is ismerté és népszerűvé vált a játék. 1603-ban Tokugava Lejaszu megalapította a Japán egységes nemzeti kormányát. Nikkait egy buddhista szerzetest nevezte ki a go miniszterének. Nikkai megalapította a Honibo Sansa néven a Honinbo Go iskolát. Ezután több go iskola alapítása is megkezdődött. Ezek hivatalosan elismert és támogatott go iskolák voltak, jelentős fejlesztésen estek át a játékok szintje, a játékosok rangsorolására dan/kyu rendszert vezettek be. Négy iskola (Honinbo, Yasui, Inoue és a Hayashi) játékosai mérték össze tudásukat minden évben az oshirogo nevű játékokon, egy sógun előtt. Bár Kelet-Ázsiában széleskörben népszerűségnek örvendett, ennek ellenére a világ többi részére nehezen jutott el. A XVI. századtól említik a nyugati irodalomban, de a játék csak a 19. század végén lett népszerű Nyugaton is. Népszerűségét Oskar Korschelt német tudósnak köszönheti, aki tanulmányt írt a játékról. A 20. század elejére elterjedt az Osztrák-Magyar Monarchiában és a Német Császárságban. Edward Lasker 1905 -ös berlini útja során megismerte a játékot. New Yorkba költözése után, többek között Arthur Smithszel közösen megalapították a New York Go Clubot. Smith keleti útja során ismerkedett meg a játékkal, amiről 1908-ban egy könyvet írt ami a The Game of Go címet kapta. 1934-ben megjelentLasker Go and Go-moku című könyve, ami nagyban hozzájárult, a játék Egyesült Államokbeli gyors elterjedésének, 1935-ben létrejött az Amerikai Go Szövetség. Két évvel később 1937-ben a Német Go Szövetséget.

go.lap.hu
jatek.origo.hu
gowiki.hu

ss1

A Go az interneten is nagyon elterjedt

Játékszabályok

A játék célja minél több terület és fogoly gyűjtése. A körbekerített területek rácspontonként egy pontot és a foglyok kövenként egy pontot érnek. Idáig a szabályok egyszerűek, de hogy mi a körbekerített terület? Ezzel kapcsolatban ajánlatos elolvasni a szakirodalmat. A kiértékelésnek van egy kínai szabálya is, általában azonos eredményt ad a japánnal, bár bizonyos esetben különbözhet. A japán szabály elterjedtebb: nem csak Japánban, hanem Európában is e szerint szoktak számolni. Hogy melyik szabály érthetőbb, az vitatott. A játékot egy 19×19-es táblán játsszák, nem a mezőkre, hanem a vonalak kereszteződéseire teszik a köveket. Hagyományosan sötét kezd, és a neki jobb felső sarokban szokás kezdeni.  Ezután fehér és fekete felváltva lép. A lépés egy kő lerakásából áll egy tetszőleges üres pozícióba. A go egy az egy elleni játék, célja az ellenfélénél nagyobb terület megszerzése. A játék során a táblán területek alakulnak ki a lerakott kövek révén. Ezek a területek kisebb csatákba kerülnek, melyek során növekednek, csökkennek a területek de akár az egész adott terület elveszhet. Gyakran, úgynevezett “üzlet” zajlik le a táblán, vagyis amíg az egyik játékos elveszíti a tábla egyik részét, közben területet szerez a másikon. Amikor egy játékos passzolja lépését és ezt követõen ellenfele is passzol, a játék megáll. A játék, a megállás után, azzal fejezõdik be, hogy a két játékos megerõsíti egymás számára és megegyezik egymás között, a kövek életérõl és haláláról illetve a területekrõl. Ezt nevezzük a „játék végé”-nek. Egy játékos pontszáma az általa ejtett foglyok száma és saját bábuk által elfoglalt terület összege. Az a játékos nyer akinek nagyobb a pontszáma.

go.preview

Tábla a kezdés előtt

terebess.hu
flyordie.hu
mek.oszk.hu

Versenyek

A verseny során mérik a játékosok idejét, minden versenyző egyenlő eséllyel indul a játszmák során. Ritkán az esélytelenebb versenyző bizonyos kő előnyt kaphat, amennyivel gyengébb, ez maximum 9 kőig megengedett. A játékosok lépésidejét a sakkórához hasonló eszközzel mérik, vagy egyszerűen sakkórát használnak, de vannak speciális go-órák is. A sakkhoz hasonlóan, de kicsit eltérően a főidő lejárta után a játékosok kaphatnak még plusz időt, ennek bjo-jomi a neve, és különböző rendszerei vannak a szabályoknak. A versenyzők sorsolására, illetve az eredmény számítására is vannak különféle rendszerek, a legelterjettebb a Mac Mahon-rendszer. A játék viszonylag egyszerű eszközökkel is játszható, a játékhoz általában hozzátartozik egy kis hagyománytisztelet, és a készletek tiszteletben tartása. A tábla rácsozata 455 mm × 424 mm, a szélén egy sávval, így a szélső pontokra is lehessen köveket elhelyezni. Az aránya 15:14-hez. Két indokot szoktak erre adni. Az első, hogy ha a játékos a tábla előtt áll, akkor az átlagos látószög mellett egy olyan rövidülés van, amit ez az arány jól kompenzál. A másik, hogy a japán kultúra egyszerűen nem tartja esztétikusnak a túl szimmetrikus alakzatot.

gojatek.blog.hu/tags/verseny
hu.unibet.com
icarusdes.com

pocsai_avram

A Go mindenhol elterjedt

Magyar Go játékosok

A Go Magyarországon is közkedvelt táblás játék, több nemzetközi eredménnyel is dicsekedhetünk: 1988 Hamburg: Pocsai Tibor Go Európa bajnok, ugyanebben az évben Göndör András 8. helyezést ér el a 9. Amatőr Go Világbajnokságon. 1996 Baile Felix Románia: Mérő Csaba 18 éven aluli Európa bajnok. 2000 Sinaia, Románia Kőszegi Diána 18 éven aluli Európa bajnok, 1998 és 1999 második helyezés. 2001 Ustron, Lengyelország és 2002 Prága Balogh Pál 18 éven aluli Európa bajnok. 2003-ban Pocsai Rita és Pocsai Tibor nyerte meg a Páros Go Európa-bajnokságot, 2004-ben  holtversenyben az első helyen végeztek, de végül be kellett érniük a második hellyel. 2005 Lipcse Pocsai Rita hármas holtversenyben megnyerte a női Európa bajnokságot. 2006 Brün: Balogh Pál Főiskolai és Egyetemi Európa bajnok, amin 2005: Mérő Csaba ugyanitt ezüstérmes. 2008:  Kőszegi Diána a harmadik európai aki a Koreai Go szövetségtől megkapja a profi danos címet. 2009 Pocsai Rita nyerte a csehországi Mikulovban rendezett női Európa bajnokságon arany, Mérő Csaba a hollandiai Groningenben rendezett 53. Gó Európa-bajnokságon bronzérmes.  A 2009/2010-es Pandanet Európa Kupa összetett pontversenyét Balogh Pál nyerte.

goszovetseg.hu
tablajatek.wyw.hu/Go
terebess.hu

Seres_Julia.[991f2c9a2ef46b0269b8de7926fbe12d]

Seres Júlia 1 danos Go mester

5 kérdés 5 válasz

1.  Milyen eredetű a Go? Kínai.

2.  Mikor terjedt el a 19×19 -es tábla? A Tang-dinasztia idején.

3.  Mi a játék célja? Minél több fogoly és terület gyűjtése.

4. Hány kő előnyt kaphat egy versenyző? Maximum 9.

5. Milyen eredményekkel dicsekedhet a Magyar Go szövetség? Európa-bajnoki győzelmek.

Reméljük cikkünk segítségükre volt!

Szép napot kíván az fk-tudas.hu csapata

A szerkesztő ajánlja, olvasd el te is:

Facebook
Kompatibilis
Majesty
Cefre
Készség

Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel:

Advertisement

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.