Egerek

Egerek

Egy számítógépen dolgozni egér nélkül ma már elképzelhetetlen, de mi is az egér, hogyan alakult ki és mire használjuk?

A számítógépes egér egy beviteli eszköz a számítógépekhez., kicsi kézhez álló tárgy, külsejét tekintve hasonlít az egér rágcsálóra. Az egér belsejében lévő érzékelők segítségével továbbítja az egér mozgását a számítógéphez, ami a monitoron kis nyíl vagy esetleg más jel formájában meg is jeleníti azt.  A billentyűzet mellett az egér a legfontosabb beviteli eszköz.

Douglas Engelbart és az első egér

Douglas Engelbart és az első egér

Az egerek kialakulása, története: Az első egeret Douglas Engelbart alkotta meg 1963-ban. Ezek az első egerek még nagyok és ormótlanok voltak. Működésükhöz két fogaskereket használtak, melyek a forgás révén érzékelték az adott  tengelyen való elmozdulást. Bill English találta ki a fogaskerekek helyett a tömör golyó alkalmazását, ami már minden irányú mozgást lehetővé tett és érzékelt is, ezek a mechankus egerek. Más fejlesztési írányt követnek az optikai egerek, amelyek már egy optikai szenzor segítségével érzékelik a mozgást. Eleinte ezek drágák és nagyok voltak, csak speciális egérpadon lehetett használni őket, de a technika fejlődésével egy képelemző chip segítségével már nem volt szükség a speciális felületre, így nagy mértékben elterjedhetett ez a technológia. A gamer egerek a hagyományos irodai és otthoni felhasználástól magasabb tudású egerek, főleg olyanok használják akik sok időt töltenek számítógépes játékokkal. Ezek a gamer egerek nagyobb teljesítményűek gyors mozgásra is képesek. Léteznek úgynevezett hanyatt egerek, melyek a mechanikus egereknek felelnek meg csak a kinézetünk fordított. Tehát a golyó helyezkedik el felül és nem az egeret mozgatjuk, hanem a golyót.

Az egereken a mozgásérzékelésen kívül különböző funkciójú gombok helyezkednek el. Általában két, három vagy esetleg több gomb van egy egéren. A gombokat általában helyi felugró menük előhívására használjuk. A gombokkal kattintásos műveleteket tudunk elvégezni, léteznek egy kattintásos és dupla kattintásos műveletek.  Az egér mozgatásával és a gombok egyidejű használatával például átmozgatást, kijelölést, kivágást, másolás műveleteket is el tudunk végezni.

Az egér feltalálása óta a legnagyobb változást a görgők hozták. A görgő egy kisméretű forgatható henger, mellyel fel és le irányú mozgást tudunk végezni. Ezt ablakok közti mozgásra, dokumentumokban való lapozásra. A Control gomb és a görgő együttes alkalmazásával egyes programokban nagyítás és kicsinyítés műveleteket végezhetünk el.

Többféle módon csatlakozhatnak a számítógépekhez a leggyakoribb vezetékes kimeneti típusok a PS/2 és az USB. A vezeték nélküli egerek vagy Wifi-vel, vagy Bluetooth-on vagy infravörös porton keresztül kommunikálnak a számítógépekkel.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Eg%C3%A9r_(sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1stechnika)

http://www.supergamer.hu/profi-eger-c-21.html

http://www.logitech.com/hu-hu/mice-pointers/mice

http://www.ebolt.hu/category14195-Eger.html

http://www.pcx.hu/eger_mutato_pad/usb_eger

Douglas Engelbart kép forrása: http://www.hwsw.hu/hirek/50549/douglas-engelbart-eger.html

Egér kép forrása: http://informatika.gtportal.eu/index.php?f0=eger_01

http://rendszerinformatika.com/Eger/eger-fogalomtar.html

Reméljük tudtunk segíteni.

Kellemes napot!

Az FK-Tudás csapata

Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel:

Advertisement

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.