SZKT vagyis Szegedi Közlekedési Kft. a szegedi akadálymentes tömegközlekedést biztosítja és működteti.
Tartalomjegyzék:
SZKT története
A szegedi tömegközlekedés története is a lóvasút elindításával kezdődött 1884-ben. A Szegedi Közlekedési Kft. 1885. március 26-án kezdi meg működését, akkor még Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaság néven.
A lóvasút sokáig volt forgalomban, azonban a 20. század elején már egyre kevésbé tudta kielégíteni a növekvő igényeket, ezért elkezdték sürgetni a villamosvasút kiépítését. A villamosvasút építésére az engedélyt 1907-ben meg is kapták, 1908. október 1-jén pedig elindították az első villamost. Bár a villamos közlekedés elindult, viszont költséges volt villamoson utazni, így csak a tehetősebbek engedhették meg maguknak a villamos közlekedést, ezért nem volt nagy forgalma, 1919-ben az újszegedi vonalat meg is szüntették.
A két világháború közti időszakban sem lendült fel a villamos közlekedés, a 2. világháború után azonban a kezdeti nehézségek ellenére (a villamos vonalat főleg teherhordásra használták, a fizetőeszköz inflációja) elkezd beindulni a tömegközlekedés. 1946-ban megkezdik a járművek korszerűsítését. A társaság is nevet változtat 1950-ben a vállalat neve Szegedi Villamos Vasút Vállalat, 1955-től pedig Szegedi Közlekedési Vállalat lett.
A korszerűsítéssel együtt autóbusz járatok indítása is elkezdődött, ami be is vált. 1963. január 1-jén indoklás nélküli miniszteri döntésre az autóbusz-üzem átkerül a Tisza Volán Rt. elődjéhez. A tehervontatási tevékenység egyre alacsonyabb szinten folyt, míg végül 1971-ben meg nem szűnt. A villamos közlekedést egyre kevesebben kezdték el használni, egyre többen kezdték ellenezni, hisz az autóbuszok üzemanyaga akkoriban nagyon olcsó volt. Meg is kezdték a felszámolást, ami – valószínűleg az olajválság miatt – 1974-ben megtorpant, sőt korszerűsítésbe kezdtek. Az első szegedi trolibuszvonal 1979. április 29-én kezdte meg működését.
A trolibusz közlekedés fejlődése ugyan jó ütemben haladt, azonban felemésztette a város és a vállalat anyagi lehetőségeit. Végül a járművek elöregedtek, ideje volt lecserélni a régi járműveket újakra, mely 1996-ban indul meg.
Először is 13 darab szóló Tatra típusú villamos került be a forgalomba. 2000-ben átépítették a Szeged Rókus pályaudvar fordulót, valamint kialakítottak az újonnan épült Szeged Plaza főbejárata elé egy végállomást. Ugyanebben az évben váltják le az orosz ZIU trolibuszokat. 2001. évben az SZKT hét használt Skoda típusú trolibuszt vásárolt és forgalomba állítják az első alacsony-padlós trolibuszt.
Az SZKT 2005-ben állította forgalomba a Tatra KT4D típusú villamosokat, melyek jóval modernebbek és több férőhellyel rendelkeznek, mint elődeik.
Napjainkban is az SZKT és a Tisza Volán Zrt. osztozik napi 237 ezer utas szállításán autó- és trolibuszok, valamint villamosok segítségével.
Tatra villamos belső terét tekinthetjük meg az alábbi videón
SZKT menetrend
A Szegedi Közlekedési Kft. menetrendjét pdf fájlban töltheti le,a megtekintéshez kattintson ide (ha rendelkezik pdf olvasó programmal)
Vonalhálózati térkép
SZKT hírek
5 kérdés, 5 válasz
Mikor kezdte meg a kft. a működését?
1885. március 26-án.
Melyik céggel osztozik a tömegközlekedés terén?
Tisza Volán Zrt.
Mikor helyezték forgalomba a Tatra típusú villamosokat?
2005-ben kerültek be a forgalomba.
Melyik évben vette fel a vállalat, ma is használt nevét?
1955-ben.
Hányan használják Szegeden a tömegközlekedést naponta?
Napi 237 ezer utas használja a tömegközlekedést naponta.
Kép forrás
sagv.gyakg.u-szeged.hu, www.szkt.hu
Forrás
Reméljük tudtunk segíteni. Szép napot!
fk-tudas.hu csapata.
Szerkesztő ajánlja, olvasd el ezeket a témákat is
Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel: