A futárszolgálat egy olyan vállalkozási forma,amely egy vagy több csomagot szállít ki a kívánt helyre.
Tartalomjegyzék:
Története
A futárszolgálatok a birodalmak születésekor alakulhattak ki.Kezdetben a futár főleg információközlőszerepet töltött be. Az első jelentősebb futàrszolgàlatot valószìnüleg I. Dareiosz (i.e.522-486) perzsa uralkodó hozta létre ,kb.2700 km hosszan elterülő szakaszon.
A ròmai birodalomban Augusztus császár (kr.u.20)korában megjelennek a postakocsik.
Fejlődése szorosan öszzekapcsolódik a közlekedés fejlődésével. A postakocsik a XX. századig vezető szerepet töltöttek be, majd a gépjárművek, repülőgépek, az autó feltalálásával a futárszolgálatok forradalmi fejlődésen estek át, így szinte a világ bármely pontjára eljuttathatjuk csomagunkat, leveleinket.
Futárszolgálat fajtái
Szimpla helyi, gyors futárszolgálat. Ezekre általában a következők vonások jellemzők:
- Kis cég, nem alkalmaz 100-nál több futárt
- A feladótól egyenesen a címzettig szállítanak, azonnali, illetve rövid határidővel
- Elsősorban helyi szállítást vállalnak (pl. Budapesten belül), ritkán szállítanak más városba, még ritkábban külföldre.
- Másnapi szállítást nem vállalnak.
- Kevés árut szállítanak, főleg borítékot és kis csomagot,illetve fontos dokumentumokat visznek.
- A legjobb, leggyorsabb, legpontosabb és leghibamentesebb szolgáltatást kínálják, viszont a legdrágábban.
Vagyis ezek főleg kis cégek, specialitásuk a gyors és pontos kézbesítés. Városon belül általában 2-3 órán belül teljesítik a kiszállítást (hívás – felvétel – leadás), más városokba, illetve közeli külföldi városokba akár néhány órán belül kiérnek. Más futárszolgálatokkal szemben, nem tartanak fenn saját depó-hálózatot , és egyetlen futár végzi el az egész fuvart a felvételtől kezdve a leadásig. Ez egyrészt előny, mert kisebb a hibalehetőség, de drágább is, mert nem hatékony – egy futár, egy irányba kevesebb csomagot tud kivinni egyszerre.
A futárszolgálatok második csoportját a belföldi csomagküldő szolgálatok alkotják. Ők a következőképpen működnek:
- Saját depó-hálózattal rendelkeznek.
- Általában nagy számú futár áll rendelkezésükre (a nagyobbaknál akár több száz is)
- Csak másnapi szállítást tudnak vállalni.
- Borítékokat és több kisebb csomagot szállítanak, emellett több az áruszállítás is.
- Lassabb, kevésbé megbízható, viszont sokkal olcsóbb megoldás.
- A csomag először bekerül a központba, és onnan megy tovább a címzetthez. Nem ugyanaz a futár végzi a felvételt és a leadást.
A csomagküldö szolgálat (mind a belföldi, mind a külföldi) tulajdonképpen úgy működik, mint a postaszolgálat. Saját depó-hálózattal rendelkeznek. Egyetlen depó állhat egy emberből, vagy lehet több személyes fióktelep, akik képviselik a futárszolgálatot egy adott földrajzi területen (pl. Nógrád megyében). Ez azért szükséges, mert a csomagot nem egy futár viszi a feladótól a címzettig, hanem egy futár felveszi, elviszi a központba, ahol sok más csomaggal együtt szortírozzák a címzett területe szerint (pl. Zala megye). A szortírozott csomagokat egy nagyobb kocsi szállítja (általában éjszaka) a megfelelő depóba, és a depó feladata azokat kézbesíteni a címzetteknek (ez általában másnap történik). Így sokkal hatékonyabb a futár működése, és több csomagot tud egyszerre kézbesíteni. Ebből fakad a nagyobb hibalehetőség (egy csomaggal több ember foglalkozik: felvevő, szortírozó, kiszállító stb.), lassabb a kézbesítés (a másnapi kézbesítés a leggyorsabb), ellenben sokkal olcsóbb, főleg más városokba és külföldre.
Egy rövid interjú az egyik belföldi futárszolgálatról
Az utolsó futárszolgálat csoport külföldi kézbesítésekkel foglalkozik. Róluk a következőket lehet tudni:
- Nemzetközi futárszolgálat-óriásoknak a helyi képviselői.
- Nemzetközi depó-hálózattal rendelkeznek.
- A nemzetközi mellett általában saját belföldi depó-hálózata is van.
- Másnapi szállításokkal foglalkoznak.
- Dokumentumok és áruk szállításával foglalkoznak.
- Leglassúbb, legkevésbé megbízható, de a legolcsóbb a távolsághoz mérve.
A külföldi futárszolgálatok tehát hasonlóak a belföldi csomagküldő szolgálatokhoz. Saját belföldi depó-hálózatuk van, ami egy sokkal nagyobb, nemzetközi depó-hálózat része. Ugyanúgy működnek, csak itt még nagyobb a hibalehetőség, mivel a szortírozás legalább háromszor történik (a feladó országban, a regionális vagy központi szortírozóban – ami akár lehet a fuvartól független, harmadik ország is, és a címzett országban). A csomag a feladótól a címzettig sokkal több emberen megy keresztül. Általában drágábbak az árak a belföldinél (főleg ha gyors szolgáltatást akarunk), de itt számolni kell azzal is, hogy nagy a távolság, és ehhez viszonyítva a legolcsóbb a szolgáltatás.
Futárszolgálat linkek
hajtáspajtás kerékpáros futárszolgálat
Kép forrás
www.helderbergcourierservices.co.za
Forrás
Szerkesztő ajánlja, olvasd el ezeket a témákat is:
Reméljük tudtunk segíteni.Szép napot!
Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel: