A kipufogó a benzin, gáz és dieselüzemű autók és motorkerékpárok égéstermékének kivezető csöve. Autóknál az autó alváza alatt helyezkedik el, motorkerékpárnál pedig a motor oldalán, kb. a kerék tengelyének magasságában.
Tartalomjegyzék:
feladata
Részei
Tuning
A kipufogó feladata
A kipufogórendszer feladata biztosítani az égéstermék minél gyorsabb távozását a hengerből, valamint a gázok visszaáramlásának megakadályozása.
A jó kipufogó nagyban csökkenti az üzemanyag fogyasztást is. Emellett fontos szerepe van a káros anyag kibocsátás mértékének csökkentésében, a motor fajlagos teljesítményét is befolyásolja, nem utolsósorban pedig a jó kipufogó a motor élettartamát is megnöveli.
Így készül a kipufogó:
Linkek:
A kipufogó részei
1. Leömlő
Feladata a hengerből a kipufogó csőrendszerébe áramoltatni az elégett üzemanyag gázait, salakanyagát.
2 Diffúzor
Feladata kiszívni a hengerből a kipufogógázt. Ez az első kiszélesedő része a kipufogó rendszernek.
3.Konfúzor
Ez a rész egy keskenyedő szakasz, amely arra hivatott, hogy lelassítsa az elégett anyag kiáramlását, sőt, annak egy részét visszajuttatva a hengerbe optimálisabbá teszi a frissen hengerbe áramló üzemanyag elégését, hiszen megakadályozza annak idő előtti kipufogóba jutását.
4.Dob
Szerepe főleg a kipufogó hangjának tompítása, amelyet úgy ér el, hogy a kipufogó dob belsejében különböző méretű cellákat építettek, amelyek a csövekkel harmonizáló rezonanciájuk miatt bizonyos frekvencia magasságon túl lecsökkentik a kipufogó hangját.
5. Katalizátor
Feladata csökkenteni a motorból kiáramló kipufogó gázok károsanyag-tartalmát, tehát környezetvédelmi szempontból nagyon fontos alkatrész. A katalizátorban, magas hő hatására a káros anyagok egy része oxidálódik, vagy más kémiai hatás következtében átalakul ártalmatlan anyaggá.
Linkek:
www./kipufogo-dob.arukereso.hu
Kipufogó tuning
Mivel a kipufogó ilyen sok mindenre van befolyással, tuningolással igyekeznek az autó és motor szerelmesei ezeket a befolyásoló tényezőket növelni.
Pl ha úgy alakítják át a kipufogó rendszert, hogy a kipufogógázok kisebb ellenállással találják szemben magukat, mint az eredeti, gyári kipufogónál, vagy ha a hátsó dobot kicserélik, valami szuper dobra, mivel a fojtás jórészt a hátsó dobban jön létre. Ha kisebb a fojtás, gyorsabb az autó és a motor hangja is szebben muzsikál. Persze teljesen megszüntetni a fojtást nem lehet, de nem is célszerű, hiszen nem véletlenül találták azt ki a tervezők. Ha nincs fojtás, az bizony képes tönkretenni a motort idő előtt.
A kipufogó tuning ugyanis nincs tekintettel az autó életére, csak a teljesítmény növelésére általában.
Kipufogó hangnyomás verseny .
…és egy kis mosoly.. Így NE ! 🙂
Linkek:
A szerkesztő ajánlja, olvasd el ezeket is:
Remélem, tudtunk segíteni.
Szép napot kíván:
az FK-Tudás csapata
Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel: