Az andragógia a felnőttképzés tudománya.
Tartalomjegyzék:
Története
Az andragógia szó a felnőttképzéssel foglalkozó tudomány. Maga a szó egy szóösszetétel: andros-férfi és ago vezetni szavakból ered.
A tanítás már az ősidőktől kezdve jelen van az emberiség életében – mítoszok, vallásos szövegek, törvénymagyarázatok formájában.
A módszeres felnőttoktatás a görög demokrácia idején jelenik meg, a szofisták kezdik el: retorikát, grammatikát és logikát oktattak.
Maga az andragógiai szellemű gondolkodás a 14. században jelenik meg Comenius embernevelési és Rotterdami Erasmus humanista személyiség-koncepciójával.
A felnőttképzés központja ekkor még a vallási nevelés, hisz a tanintézmények az egyház irányítása alatt álltak. A könyvnyomtatás megjelenése és elterjedése is elősegítette a tanítás fejlődését.
Az intézményesített felnőttképzés a 18. században kezdődik meg, egyrészt a vallás megerősítésének céljából, másrészt ekkor már nagyobb igény jelentkezik a tanulásra, amit az első ipari forradalom követelt meg. Elterjednek a Vasárnapi iskolák, melyekben eleinte gyermek-istentiszteleteket tartottak, idővel viszont a felnőttek is részt vettek. Az angliai Nottinghamben 1798-ban megnyitnak egy önálló felnőttiskolát.
A 18. században elterjedő filozófia a felvilágosodás az emberek közötti különbségek okozójának a tudatlanságot tekinti, melyet megfelelő műveléssel meg lehet szüntetni.
A 19. századra a könyv az önművelés egyik legfontosabb eszköze lett, olvasókörök, kölcsönkönyvtárak pedig elterjedté válnak a művelődni vágyók körében.
Európában népfőiskolai mozgalom kezd elterjedni, hiszen az oktatás nem volt sem elérhető mindenki számára a felsőoktatást pedig csak a jómódúak engedhették meg.
A második ipari forradalom (1871-1914) is nagy hatással volt a felnőttképzés fejlődésére, hisz a gépek kezelése megfelelő szakértelmet követelt. A szövetségekbe és pártokba szerveződött munkások tanfolyamokat indítanak. Meghosszabbodott az átlagéletkor, emellett az idősebb korosztály is egyre jobban szeretne művelődni.
Az andragógia szót Alexander Kapp használta először a 19. század első felében. Az iskola rendszerén belüli szervezéssel először Pöggeler foglalkozott 1957-ben kiadott Bevezetés az andragógiába című könyvében. A képzést különböző résztudományokra osztja fel:
- pedagógia – a felnövekvő nemzedék nevelésével és oktatásával foglalkozik
- andragógia – felnőttekkel
- gerontológia – idősekkel való foglalkozás
Knowless már módszertanilag is megkülönböztette a pedagógiát és az andragógiát.
Ma az andragógiai tudomány legfőbb problémája az, hogy kit lehet felnőttnek minősíteni.
Területei
- Felnőttnevelés: a nagykorú és felnőtt ember céltudatosan megszervezett fejlesztése
- Felnőttoktatás: a nevelés az ismeretnyújtás és elsajátítás által valósul meg. Két fő formája van: iskolarendszeren belüli és kívüli. A felnőttnevelés nagyobb önállóságra törekszik, közvetettebb az irányítás a tanulási folyamat során.
- Felnőttképzés: szakmai képzésre, továbbképzésre, átképzésre irányuló tevékenységet végez
Feladatai
- a felnőttképzés, szociális munka leírása és megfigyelése
- az andragógiai tevékenységet szabályozó elméletek kialakítása és kipróbálása
- normatív elméletek kipróbálása – képesek-e következetes és logikus ismeretanyagként hatni
Andragógia szak
Pázmány Péter Katolikus Egyetem
5 kérdés, 5 válasz
Mi az andragógia?
A felnőttképzéssel foglalkozó tudomány.
Mikor kezdtek az emberek ezzel foglalkozni?
Az első képzést a szofista filozófusok kezdték el 2000 éve.
Ki és mikor használta először a szót?
Alexander Kapp használta először a 19. század 2. felében.
Melyik nemzetközi szervezet foglalkozik felnőttképzési kérdésekkel?
Az UNESCO.
Mik az andragógia területei?
Felnőtt nevelés, oktatás, képzés.
Kép forrás
Forrás
Szerkesztő ajánlja, nézd meg a következő témákat is
Reméljük tudtunk segíteni. Szép napot!
Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel: