EDI- Elektronikus adatcsere- Electronic data interchange

Az EDI (Electronic data interchange- elektronikus adatcsere)  a számítógépes üzenetek ember nélküli adat cseréje két fél között és bármelyik fél lehet az adat küldője vagy a fogadója.

Bővebben az EDI-ről:

Az  elektronikus adatcsere, ez egy régi „technológia”, az 1960-as évek óta létezik. Ezek ellenére az  elektronikus adatcsere az utóbbi időben főleg az internetes technológia megjelenésével nagyon sokat fejlődött. Az oka az, hogy az  elektronikus adatcsere az alapvetően nem technológia, hanem inkább egy nagyon jól átgondolt kommunikációs nyelv, ami több szinten szabványosítva van (betű – kód, szó – adatelem, mondatrész – összetett adatelem, mondat – szegment, mondanivaló – üzenet,, mondanivalók cseréje – EDI Interchange). Az hogy ez milyen technológián “fut” annak sokféle módja van. A mód kiválasztása az az adott cég meglévő technológiájától és üzleti elvárásaitól függ. Ennek legegyszerűbb módja: két cég számítógépeinek szabványos és elektronikus adatcseréje. Az elektronikus adatcsere kapcsolatoknak két fontos része van. Az első: felváltja a papír dokumentum kezelést elektronikusra. A második: az elektronikus dokumentumok továbbítása és cseréje szabványos formában történjék. Ezek azt jelentik, hogy az összes üzleti kapcsolat leképezhető az EDI-vel, így a kapcsolatok felgyorsulnak és gazdaságos kialakítást tesznek lehetővé.

Üzleti dokumentumok fajtái:

Megrendelések
Számlák
Szállítási értesítők
Export/Import értesítők
Fuvarlevelek
Banki átutalások
Tervezési specifikációk
Betegbiztosítási dokumentumok

A teljesség igénye nélkül, az üzleti dokumentumok 90%-ának van EDI megfelelője. Ez egy olyan adatfeldolgozási koncepció, ami független a kommunikációs protokolloktól és az adattovábbító médiától. Az EDI e protokollokon fut feldolgozó (konvertáló) alkalmazásként, amivel alkalmazáskapcsolatokat hoz létre. Az EDI, az ember által olvasható formátumú papírt, a gép által olvasható formátumú, elektronikusan kódolt dokumentummal helyettesíti. Az EDI-ben a küldő számítógép EDI szabványra fordított üzeneteket küld a fogadó számítógép felé, amit fogadó lefordít saját ügyviteli formátumára. Mindez emberi beavatkozás nélkül történik.

A fenti ábrán azok az üzleti folyamatok láthatók, amelyekben a leggyakrabban alkalmazzák az EDI kapcsolatokat.

A fenti ábrán azok az üzleti folyamatok láthatók, amelyekben a leggyakrabban alkalmazzák az EDI kapcsolatokat.

Mi a különbség a hagyományos és az EDI rendszer dokumentumkezelése között?

A megrendelések elektronikus fogadása, az egyik legfontosabb indíték, amiért a legtöbb cég EDI fogadókészség kialakítását határozza el. A hagyományos megrendelési folyamatban általában az alábbi lépéseket kell elvégezni a vevő és szállító kapcsolatában:

A vevő áttekinti a raktárkészletet vagy a rendelési tervet.
A vevő begépeli megrendelőrendszerébe a megrendelni kívántak adatait, megrendelés készítése céljából.
A vevő speciális formában kinyomtatja a megrendelést.
A vevő postán vagy faxon feladja a megrendelést.
A szállító megkapja a megrendelést és begépeli annak adatait az ő ügyviteli rendszerének rendeléseket kezelő részébe.
A vevő telefonon hívja  a szállítót, hogy megérkezett-e a megrendelés és hogy mikor kerül  sor a  szállításra
Ha összeadjuk a postai kézbesítés idejét (2-3 nap) a vevőnél és szállítónál keletkezett adminisztrációs időtartamokkal, akkor akár 5 napig is eltarthat a megrendelés generálása és értelmezése közötti idő. Mindez azt is feltételezi, hogy minden szereplő a lehető leggyorsabban járt el és senki nem vétett begépelési és kézbesítési hibát.

EDI  concepts

EDI concepts

 

Most  nézzük meg, hogy mi a folyamat ha EDI-t alkalmazunk:

A vevő elektronikusan elkészíti vagy generálja (akár automatikusan) a megrendelést és elküldi azt az EDI rendszernek.
Az EDI rendszer elkészíti a megrendelés szabványos és elektronikus verzióját és továbbítja azt szállító rendszerébe. Mindez perceket vesz igénybe.
A szállító rendszere megkapja a rendelést és e szerint automatikusan frissíti megrendelés kezelő rendszerét.
Ami hagyományos úton akár öt napig is eltarthat, az EDI rendszerrel mindenképpen egy óránál kevesebb ideg tart csak. Mindemellett megszűnnek a papír, postai és egyéb adminisztratív költségek, a hibázás valószínűsége pedig szinte kizárt.

EDI mailbox

EDI mailbox

További infó:  edibasics.hu

Az EDI költségei:
– egyszeri bevezetési költség
– EDI szolgáltató költsége (opcionális)
– havi monitorozási díj (opcionális)
Megéri?
– Nagy mennyiségű áruforgalomnál, illetve a partner által használt hasonló technológia esetén feltétlenül megéri

További infó:

hostlogic.hu

 

 

Források:

edibasics.hu
hu.wikipedia.org
itb.hu

 

Képek forrása:

edibasics.hu

Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel:

Advertisement

5 comments

  1. Nekem is tetszett ez a leírás Nagy István, nincs véletlenül a témában még anyagod, hogy pl az EDI-t különböző termékeknél, termékcsoportoknál mennyire éri meg bevezetni avagy nem? Ez nagyon érdekelne engem.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.