Tartuffe Moliére komédiájának főhőse, aki az emberi képmutatást jelképezi. A mű nemcsak a XVII. században aratott nagy sikert, ma is népszerű.
Tartalomjegyzék
A francia klasszicista dráma és színház
A klasszicista stílus a XVII. században terjedt el Franciaországban. A francia dráma dramaturgiája az antik mintaképet követte. A görög drámákban jelen lévő kórust nem követelte meg. A konfliktus menetének ötös tagoltságát arra használta, hogy létrehozta az öt felvonásos formát. A klasszikus ízlés szerint nem szabad mindent a színpadon megmutatni, különösen olyasmit nem, ami a kifinomult, előkelő közönség érzékenységét sértené, ami nyers, durva, illetlen. Kötelező szabállyá lett a mértéktartás. Tehát az illendőséget többre tartották, mint a hitelességet. Ugyanakkor a francia dráma jelentősége abban is van, hogy hatására a francia irodalmi nyelv gazdagodott általa. A női szerepeket nők játszották. A szereplők elegáns, fényűző kosztümöt viseltek.
A színház épületben volt, csaknem olyanban, mint egy mai színház. A nézőközönséget függöny választotta el a színpadtól, s a felvonások végét is a függöny leengedésével jelezték. A függöny funkciója tehát az idő múlásának érzékeltetését szolgálta. Kevés díszlet volt a francia színpadra jellemző, inkább kellékeket használtak. A színészek az antik hősöket is XVII. századi kosztümökben alakították.
Ebben az időben, vagyis a XVII – XVIII. században uralkodott XIV. Lajos.
Társadalmi háttér: az abszolút monarchia időszaka; a király és a polgárság történelmi kompromisszuma, melynek lényege, hogy a király megvédi az arisztokráciával és az egyházzal szemben a polgárságot, s ezzel elősegíti a saját érdekében is annak gazdasági megerősödését. Ennek érdekében a polgárság lemond az önálló ideológiáról és szervezkedésről. Az élet minden területét áthatja a „józan ész” nevében fellépő központi akarat és irányítás. Ez érvényesül a művészetek területén is. Tehát a színház mind formai, mind tartalmi tekintetben arra törekedett, hogy összhangban legyen az udvar világnézetével és emberképével.
Esztétika: A XVII. század elején fellobbanó vitákat, azok tanulságait Boileau foglalja össze „Art poetique” című munkájában. A „józan ész” nevében a legmagasabb szintű esztétikához kell visszanyúlni (Arisztotelész, Horatius), s a művészi gyakorlatban is az antik szerzőket kell utánozni. Boileau esztétikája normatív és dogmatív esztétika, azaz előírásokat fogalmaz meg a műalkotással szemben.
Követelmények a drámával és színházzal szemben, ezek dramaturgiai és színpadtechnikai következményei
két alapelven nyugszik: a „józan ész” és a „mértéktartás elvén”.
A hely egysége:
A klasszicista tragédia szigorú követelményei között a háttérdíszlet palotát, palotabelsőt ábrázolt – festve. (Néhány esetben két helyszínt is felfestettek, s a színész azzal jelezte a helyszín változását, hogy a másik díszlet elé állt.)
Az idő egysége:
Általában 24, 36 óra alatt játszódik. Az előírás egyszerre felel meg a normatív esztétika követelményének és a „józan ész” nevében annak az elvnek, hogy a cselekmény ideje közelítsen egymáshoz.
A cselekmény egysége:
A cselekménynek kitérők nélkül, egyenes vonalúan kell haladnia a végkifejlet felé. A színészek férfiak és nők. Ekkor alakul ki a színpad mai formája az ún. kukucskáló színpad; megjelenik a függöny, s ezzel kezdetét veszi a színművek felvonásokra osztása.
Moliére élete, művei
1622-ben született polgári családban. Az apja udvari kárpitos volt.
Eredeti neve: Jean-Baptiste Poquelin. Jogot végez Orleansban. 1643-ban belép a Bejart-társulatba (vándorszínészek). Több mint 10 évig járják az országot. Ekkor vette fel a Moliére nevet. Itt szerzi meg mint dramaturg és mint színész azokat a tapasztalatokat, melyekre majd életművét építi. A legfontosabb ezek közül az, hogy a komédia demokratikus műfaj, a nevetés nem függvénye a származásnak, sőt a műveltségnek sem. 1658-ban tarthatják első bemutatójukat a király előtt, amely sikeres lesz. 1659-ben a Kényeskedőkkel kap kiemelt figyelmet. Ettől kezdve Moliére XIV. Lajos egyik kedvence, sőt kegyence. Kapcsolatuk hatalom és művész viszonyát jelzi (Bulgakov: Moliére úr élete; Őfelsége komédiása). Ugyanakkor meg kell küzdenie irigyeivel, ellenfelei mesterkedéseivel. 1662-ben beköltözhetett társulatával a királyi palota színházába. Ugyanebben az évben feleségül veszi Armande Bejart-t, szeretője (Madeleine Bejart) lányát. Támadások kereszttüzébe kerül. A király menti ki azzal, hogy első gyermekük keresztapja lesz.
Tartuffe című komédiája körül lobbantak fel az indulatok. A félig kész három felvonásos művet 1664-ben mutatta be a királyi udvar előtt. A jezsuita vezetés alatt álló Oltáriszentség Társulat azonnal támadni kezdte, s végül a párizsi érsek követelésére a király kénytelen-kelletlen betiltotta a darab előadását. (az első változatban a címszereplő szerzetesi ruhát visel) Hosszú harc után csak 1699-ben oldotta fel a tilalmat. A darabot, mely az átdolgozás után öt felvonássá egészült ki, ettől kezdve elsöprő sikerrel játszották. 1665-től betegeskedni kezdett, hiszen több mint 30 színművet írt, illetve tüdőbetegsége legyengítette. 1673-ban, a „Képzelt beteg” egyik előadásán rosszul lesz, még végig játssza a darabot, majd meghal.
Ars poeticája:
“Az igazi komédia tárgya mindig is a társadalmi torzulások javítása kell legyen.”
“A gúny ostorával kell javítani a hibákat.”
Moliére művei
A legjelentősebb és legismertebb komédiái a teljesség igénye nélkül
1658: A szerelmes orvos
1659: A kényeskedők
1661: Férjek iskolája
1662: Nők iskolája
1664: Kénytelen házasság; Tartuffe
1665: Don Juan, avagy a kőszobor lakomája
1666: A mizantróp (Embergyűlölő); A botcsinálta doktor
1667: Amphitryon
1668: Dandin György, avagy a megcsalt férj; A fösvény
1669: Gömböc úr
1670: Gavallér kérők; Úrhatnám polgár
1671: Psyché; Scapin furfangjai
1672: Tudós nők
1673: Képzelt beteg
A komédia műfaja
Moliére és a komédia műfaja
A komédia drámai műfaj; kisszerű emberek, illetve kicsinyes emberi tulajdonságok ütköznek össze egymással, illetve a körülményekkel. Megoldása többnyire szerencsés, de nem tragikus.
Értékszerkezete: önmagukat valódi értéknek feltüntető álértékek pusztulása.
A komikum megjelenési módjai, eszközei
1.) Helyzetkomikum: olyan helyzet, amely nevetésre ösztönöz
2.) Jellemkomikum: a hős jelleméből fakad, olyan tulajdonságaiból, amelyek nevetségessé teszik mások szemében
3.) Nyelvi komikum: szinonimák, homonímák (=azonos alakú szó), szófacsarás, szójátékok stb.
A Moliére-komédiák dramaturgiája
A mű középpontjában olyan alak szerepel, aki egy jellemvonásában eltér a „józan ész” kívánalmaitól. Ez a vonás gyakran már a mű címében is jelentkezik. Ez a jellemhiba egyre inkább elhatalmasodik a hősön, és veszélyezteti a környezetében élők boldogságát, nyugalmát. Leggyakrabban a fiatal szerelmesek addig biztosnak látszó jövőjét rombolja szét. Moliére-nél a fiatalok a legkevésbé megrajzolt alakok. Személyiségük abban merül ki, hogy egymást szeretik. Valójában egyik darabból a másikba vándorolnak. A főhős környezetében mindig van olyan alak, aki próbálja a „józan ész” nevében a főhős véleményét megváltoztatni. Ő a rezonőr, az író szócsöve. Régi komédiahagyomány a szolgák szerepeltetése. Egyik típusa a maga természetességével, plebejus józanságával szemben áll urával, s a fiatalok boldogulását segíti. A másik típus a lusta, alamuszi, az urának behódoló szolga.
A befejezés problémája
A Moliére-művek alapvetően jellemvígjátékok, ezért gyakran közelebb állnak a tragikomédiához. Művészi hibának szokták felróni a látszólag megoldhatatlan konfliktusok könnyű feloldását. Ezek a megoldások nem a mű logikájából következnek, hanem külsődlegesek.
Ennek okai:
– a műfaj követelményei
– a király iránti lojalitás (=megértés, hűség), hiszen a komédia moliére-i befejezése azt sugallja, hogy a társadalomban és emberben lévő problémák megoldhatók, az erkölcsi világ helyreállítható a jó és megértő uralkodó segítségével (a deus ex machina helyett rex ex machina).
Tartuffe cselekménye
Moliére egyik legjobban sikerült vígjátéka volt a Tartuffe.
A történet arról szól, hogy egy jómódú család befogad egy látszólag becsületes, buzgón vallásos, erkölcsös férfit, Tartuffe-öt. Mindenkit félrevezet ájtatosságával, szigorú erkölcsi normáival. Annyira sikerül mindenkit megtévesztenie, hogy a befogadó családot majdnem sikerül tönkretennie.
A helyszín Párizs, Orgon, jómódú polgár háza. A családfő és felesége, Pernelle asszony szinte rajonganak azért a férfiért, akiben tulajdonképpen ugyanazokat az értékeket vélik felfedezni, amiket ők is vallanak. Ugyanakkor naivak is, mivel minden bizalmukat belévetik. Orgon annyira, hogy rábízza minden titkát, sőt kötelezvényt ír arról is, hogy a házát Tartuffe-nek adományozza. Lányát, Mariane-t is feleségül akarja hozzá adni. De Mariane- mást szeret, mégpedig a korban hozzá illő Valért. A lány fellázad apja ellen, s felesége is csak akkor józanodik ki Tartuffe-hatása alól, amikor az megkörnyékezi őt. Mivel férje nem hiszi el, hogy feleségét el akarták csábítani, ezért Elmira egy cselt eszel ki. Elbujtatja a férjét, hogy legyen szem- és fültanúja annak, amikor Tartuffe-el beszél. Ekkor rajtakapja az álszentet, de az visszavág. Felhasználja az adományt Orgon ellen, hogy birtokba vehesse a házát. Sőt, a titkos ládikát is, amelyben titkos iratok voltak, szintén eltulajdonítja, s bepanaszolja Orgont a királynál. Természetesen végrehajtót küld a nyakára, de nem avatják be őket a király titkába. Végül sikerül leleplezni Tartuffe-öt, akinek nem is ez a valódi neve. Kiderül, hogy egy szélhámos, akit már régóta köröznek. Így minden jóra fordul, Mariane és Valér egybekelhetnek.
Tartuffe szereplők jellemzése
Pernelle asszony, Orgon anyja: buzgón vallásos asszony, akit nem lehet meggyőzni a hitének ellenkezőjéről
Orgon, Elmira férje: Naiv, hiszékeny, jómódú polgár. Befogadja Tartuffe-öt, ez jószívűségéről tanúskodik. Hiszékenységében képes minden titkát megosztani, sőt vagyonát is, lányát is. Nem hisz a feleségének, gyermekének sem. Csak akkor hiszi el az ellenkezőjét, ha a saját szemével látja, de akkor már késő.
Elmira, Orgon felesége: Naiv, hiszékeny. Ugyanakkor hamarabb felfogja a történteket. Eszességével sikerül leleplezni Tartuffe-öt.
Damis, Orgon fia: ő Moliére gondolatainak közvetítője. Ő már hamarabb látja az igazságot, szeretné apjának a szemét felnyitni Tartuffe-fel kapcsolatban, de nem sikerül.
Mariane, Orgon lánya: Szerelmes Valérba, de apja odaígéri a kezét Tartuffe-nek. Nem akar hozzámenni az idősödő, álszent úrhoz, inkább kolostorba vonulna.
Valér, Mariane szerelme
Cléante, Orgon sógora: hamar felkapja a vizet, de fegyelmezi magát. Megsejti, hogy Tartuffe-fel valami nincs rendben. Segít sógorának az álszent leleplezésében.
Tartuffe: álszent, képmutató, jól jár az esze, hogy másokat hogyan fosszon ki a vagyonából. Tudja, hogy régóta körözik, de tovább folytatja üzelmeit. Nem gondolja, hogy sikerül őt leleplezni, pedig élni akar „szerzett jogaival”, de a királynak hála, elfogják és börtönbe vetik.
Dorine, Mariane komornája: Ő az, aki a lány helyett lázad. Szókimondásával próbálja felhívni a figyelmet arra, hogy küzdeni kell a szerelemért.
Lojális úr: törvényszolga
Rendőr
Flipote, Pernelle asszony szolgálója
Tartuffe elemzése
A darab az emberi gyengeségek, a korlátoltság, álszenteskedés, a formálissá vált magatartások leleplezője. Szereplői ellentmondásosak, ugyanakkor változásra képesek.
Csak a király az, akit nem gúnyol ki Moliére. (legendásan jó kapcsolatuk volt)
Moliére a színházi stílusok többféle hagyományát dolgozza fel.
A népi színház nyomán a nyers, bohózatos komikumot alkalmazza. A comédia dell’arte adja figuráinak alapvonásait.
A művészi cselekménybonyolítást pedig a spanyol köpönyeges-kardos színműből hagyományozza át.
Moliére célja nemcsak a nézők megnevettetése volt, hanem az emberi hibák megjavítása, a bűnök leleplezése, ostorozása.
A mű szerkezete
Színhely: Orgon háza Párizsban
Cselekmény ideje kb. 1 nap
Expozíció: Családi veszekedés (Tartuffe félreértelmezett és valódi jellemének sejtetése, valamint hatása Orgonra)
Bonyodalom: Orgon tervei: Mariane házassága Tartuffe-fel, adomány Tartuffe javára
Kibontakozás: Tartuffe igazi jelleme megmutatkozik. Álságosságát próbálják leleplezni, de Orgon még mindig nem hiszi el az igazságot.
Tetőpont: Letartóztatási parancs Orgon ellen. Tartuffe érvényt akar szerezni jogának.
Megoldás: A szélhámos leleplezése
Moliére darabjának üzenete az, hogy küzdeni kell a gonoszság és a fanatizmus ellen.
A darab bemutatását követő problémák
A Tartuffe első változatát Párizs érseke betiltatta 1664-ben. A király nem állt ki Moliére mellett, engedett az álszenteskedő uraknak. Végül 1669-ben sikerült a művet bemutatni, amelyet közben öt felvonásossá írt át Moliére. Valószínű, hogy a darab végén a királyi igazságszolgáltatás ezt a viszonyváltozást sugallja.
Tartuffe olvasónapló
Itt található a műből készült olvasónapló, amely segítséget nyújthat a mű megértésében.
De nem helyettesíti a saját olvasatot, a saját kézzel írt változatot.
Tehát ajánlom minden fiatalnak, hogy olvasson, és írjon saját kézzel olvasónaplót, mert az fejleszti a szövegértést, az íráskészséget, a gondolkodást.
Moliere Tartuffe olvasónapló rövid tartalom elemzés
Hangoskönyv
Ezeken a linkeken meghallgathatják a művet:
Letölthető könyvek
Érettségi
hang.comyr
Tartuffe
A művet elolvashatják itt: mek.oszk
Feldolgozások
Parti-Nagy Lajos- Moliere: Tartuffe 2011. EJG
Rendező: Egressy Tamás.
Szereplők:
Orgon- Benedek Dániel
Tartuffe- Egressy Tamás
Elmira- Kovács Sári
Cléante- Furmann Áron
Dorine- Gere Csilla
Damis- Soós Bence
Valér- Vitéz Ádám
Mariane- Tóth Eszter
Pernelle-né- Németh Fruzsina Lilla
Karolin- Fekete Patrícia
Parti-Nagy Lajos-Moliere: Tartuffe 2014. (Másik Színház)
Az előadás: 2014. május 14-én volt.
Spanyol televíziós változat:
Colorado State University Theatre 2013. május 9-i előadása:
Yokohamában, 2010-ben:
Egy angol változat:
Orosz változat:
Tartuffe film
Először 1925-ben készítették el a mű filmváltozatát.
1984-ben, Gerard Dépardieu rendezésében és főszereplésével is elkészült egy másik filmváltozat.
Itt pedig a Comédie Francaise 1973-as filmváltozatát tekinthetik meg:
1. rész
2. rész
5 kérdés, 5 válasz
1. Ki és mikor írta a Tartuffe című művet? – Moliére, francia komédiaíró írta, 1664-ben.
2. Milyen problémák adódtak a bemutató során? – Felháborodást keltett a mű mondanivalója, és a főhős karaktere.
3. Mi a mű mondanivalója? – A mű mondanivalója az, hogy ismerjük fel időben és küzdjünk a hazugság, valamint az álszent viselkedés ellen.
4. Mi a mű műfaja? – A műfaja komédia.
5. Miért népszerű a darab ma is? – Egyrészt azért, mert megnevettet, másrészt azért, mert időszerű problémákat hordoz ma is, sőt felismerhetjük azokat a tulajdonságokat, amelyek ellen küzdeni kell.
Forrás:
1. Peter Simhandl: Színháztörténet (ford. Szántó Judit)
Helikon Kiadó 1998.
2. A színház világtörténete (szerk. Hont Ferenc)
Gondolat Kiadó 1972.
3. Moliére: Hat színmű
Európa Kiadó Budapest, 1983.
4. Tartuffe
5. Moliére
6. Mohácsy Károly: Irodalom a középiskolák 9. évfolyama számára
Krónika Nova Kiadó Budapest, 2009.
7. imdb
Képforrás:
Kiemelt kép: Tartuffe
A szerkesztő ajánlja, olvasd el te is!
Reméljük, tudtunk segíteni.
További szép napot kíván az fk-tudas szerkesztősége!
Tetszik a téma? Ossza meg ismerőseivel: